Sprzęt i systemy informatyczne mają kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców. Gdy są poprawnie skonfigurowane, ułatwiają pracę, przyspieszają ją i pozwalają optymalizować koszty prowadzenia działalności. Jednak czasem mogą ulec awarii i jeśli do niej dojdzie, przyda się wsparcie IT. Pomoc związana z usuwaniem usterek udzielana jest zwykle w formie usługi realizowanej zdalnie przez zewnętrzne przedsiębiorstwo. To tzw. service desk, który często określa się mianem helpdesku. Jednak w rzeczywistości używanie tych pojęć zamiennie w pewnym stopniu jest niepoprawne. W artykule specjaliści firmy Vimana wyjaśniają, na czym polega różnica i którą usługę wybrać – zapraszamy do lektury! 

Czym ogólnie jest usługa wsparcia IT?

W klasycznym modelu prowadzenia przedsiębiorstwa zatrudnieni są w nim informatycy, którzy kompleksowo opiekują się infrastrukturą IT. Jeśli dojdzie np. do awarii, to oni odpowiedzialni są za jej zlokalizowanie, usunięcie oraz wdrożenie procedur ograniczających ponowne wystąpienie. Jednak rozwiązanie to jest kosztowne, szczególnie dla mniejszych firm, które z tego powodu coraz częściej wybierają opcję alternatywną – korzystają z usługi wsparcia informatycznego.

Ogólnie rzecz biorąc, jest to zarówno wspomniany już helpdesk, jak i service desk. W obu przypadkach przedsiębiorca korzysta z pomocy zewnętrznej firmy. Gdy wystąpi awaria systemu IT, kontaktuje się z konsultantem, który przyjmuje zlecenie serwisowe i przekazuje je do informatyka. Specjalista ten doradza, jak poradzić sobie z danym problemem lub samodzielnie zajmuje się jego rozwiązaniem.

Helpdesk a service desk – co różni te usługi IT?

Choć oba powyższe pojęcia faktycznie dotyczą wsparcia IT, w przypadku usługi service desk zakres pomocy jest dużo szerszy. Helpdesk zazwyczaj obejmuje zgłoszenia serwisowe związane z problemami nieskomplikowanymi, które można rozwiązać poprzez zastosowanie gotowych procedur. Zalicza się do nich m.in. typowe usterki komputerów czy trudności z instalacją oprogramowania lub wdrożeniem aktualizacji. Oznacza to, że najczęściej cała usługa realizowana jest zdalnie i kończona już w czasie pierwszej rozmowy.

Na czym polega service desk w ramach wsparcia IT?

Jak zapewne już się domyślasz, service desk związany z systemami IT dotyczy dużo bardziej skomplikowanych problemów technicznych. Jeśli klient firmy świadczącej takie usługi wsparcia zgłosi poważniejszą usterkę, konsultant przekieruje go do eksperta, który zajmie się ustaleniem szczegółów. Następnie zdarzenie zostanie przeanalizowane i na podstawie zebranych informacji opracowana będzie procedura usunięcia awarii, zdalnego lub obejmującego wizytę u klienta na miejscu.

Taka pomoc wymaga więc większego zaangażowania specjalistów niż w przypadku usługi helpdesk. Co więcej, cechą charakterystyczną service desku jest także to, że informatycy udzielający wsparcia IT za każdym razem wnikliwie raportują zgłoszenia serwisowe. Na podstawie zebranych w ten sposób danych opracowują rozwiązania, których wdrożenie zmniejszy ryzyko wystąpienia podobnych problemów technicznych w przyszłości.

Na co zwrócić uwagę, szukając firmy świadczącej usługę wsparcia IT?

Niezależnie od tego, czy w ramach wsparcia IT chcesz mieć dostęp do helpdesku, czy service desku, powinieneś stawiać na współpracę z solidnym usługodawcą. Wybierając go, zwróć szczególną uwagę na:

  • łączny czas obecności na rynku,
  • portfolio – najlepiej, jeśli firma świadczy pomoc informatyczną dla przedsiębiorstw różnych branż i rozproszonej strukturze,
  • gwarantowany czas reakcji na zgłoszenia serwisowe
  • zasięg działania – najlepiej, by jednak firma pokrywała swoim wsparciem cały Twój obszar działalności

Skorzystaj z usługi wsparcia IT realizowanej przez firmę Vimana!

Pamiętaj, że sprawność sprzętu i systemów informatycznych ma kluczowe znaczenie dla firmy, dlatego powinieneś objąć je kompleksowym wsparciem. Zapewni Ci je nasza firma Vimana – zapraszamy do kontaktu. Od wielu lat oferujemy pomoc przedsiębiorcom m.in. w zakresie wdrażania, rozwoju oraz utrzymania infrastruktury IT. W ramach usług zapewniamy także zarówno całodobowy helpdesk, jak i service desk, gwarantując krótki czas reakcji na zgłoszenia (nawet 4h) na terenie całej Polski. Przekonaj się już dziś, że dzięki współpracy z nami Twoja firma będzie mogła skoncentrować się na kluczowej działalności, a sprzęt i systemy IT będą w rękach ekspertów!